آموزش

با استفاده از برنامه تری دی مکس خیال را به واقعیت تبدیل کنید!

با استفاده از برنامه تری دی مکس خیال را به واقعیت تبدیل کنید!

امروزه با استفاده از نرم افزار های معماری می توان تصورات خود را به واقعیت بدل کرد. در این میان تنها نرم افزاری که انیمیشن سازی انجام می دهد تری دی مکس بوده و همین نرم افزار باعث شده که دنیای معماری و اتوکد به گسترده ترین درجه برسد. در این مقاله سعی داریم شما را با برنامه ای آشنا سازیم که باعث می شود از دنیای واقعیتان تا حدودی دور شوید و به خیالات خود قدم بگذارید. با خواندن این مقاله تمامی نکاتی که حین کار کردن با نرم افزار تری دی مکس نیاز هستند را یاد خواهید گرفت و در نهایت می توانید به تنهایی تصویر سازی کنید.

جالب تر از همه این که شما با مطالعه این مقاله دیگر نیازی به کلاس های بیرون و پرداخت هزینه های گزاف نخواهید داشت. با آموزش نرم افزار تری دی مکس و آموزش معماری با تری دی مکس در کلوپ معماری همراه باشید.

برنامه تری دی مکس چیست ؟؟؟

آشنایی با محیط مکس

تمامی نرم‌افزارهایی که ممکن است در برنامه تریدی مکس به آن‌ها نیاز داشته باشیم در قسمت های بالایی نرم افزار وجود دارند.

می‌توان گفت که تمامی دستور هایی که در برنامه تری دی مکس وجود دارد بسیار پرکاربرد بوده و در هر بخشی به آنها نیاز است.

در برنامه تری دی مکس بخشی با عنوان تولبار ایجاد شده که به شما این امکان را می دهد

از تمامی جزئیات درحین انجام پروژه های معماری استفاده کنید.

جالب است بدانید که اگر در برنامه اتوکد نیز مثل تری دی مکس تولبار ایجاد می‌شد کار کردن با ابزارهای مختلف

در برنامه اتوکد بسیار سخت و غیر قابل امکان می شد.

در این نرم افزار بخشی با عنوان کامند پنل وجود دارد که فشرده شده تولبار های مورد استفاده در برنامه می باشد.

اگر قرار بود هر یک از آبجکت های مورد استفاده در برنامه به صورت یک تولبار ایجاد شوند

قطعا تعداد آن ها بسیار زیاد می شد و دیگر استفاده از آن ها ممکن نبود.

هر یک از این آبجکت ها از کارایی های مخصوص به خود برخوردار هستند که در ادامه به کاربرد تک تک آن ها خواهیم پرداخت.

نویگیتور و نویگیشن 

کلید هایی که در برنامه تری دی مکس تعبیه شده اند و باعث انجام حرکت ، زوم کردن، فاصله گرفتن

و اعمال دیگر همچون موارد نام برده شده می شوند. برای چرخیدن در محیط مکس نیز از نویگیتور ها استفاده می شود.

کلید های انیمیشن

این کلید ها اختصاصی بوده و زمان ساخت انیمیشن از آن ها استفاده می شود.

استیتوس

استیتوس یا نوار وضعیت بخشی از برنامه تری مکس است که شرح حال و اتفاقات موجود در برنامه مکس

را در نوار وضعیت یا اعلان برنامه تری دی مکس نشان می دهد.

ویوپورت ها

در واقع ویوپورت ها صفحات نمایش موجود در برنامه تری دی مکس هستند

که معمولا از جسم انتخابی در ۴ صفحه با زوایای مختلف تصویر سازی می کند.

برای آن که بتوانید در برنامه مکس یک شیئ ایجاد کنید می توانید به چند روش این کار را انجام دهید:

۱. وارد قسمت تولبار شده و در بخش  وارد Great گزینه Standard perimitiveشده و Box را انتخاب کنید

و یا اینکه وارد کامند پنل شده و وارد گزینه standard perimitive شده و سپس گزینه Box را انتخاب کنید.

سپس در این بخش گزینه Boxیا به صورت فعال نمایش داده می شود و یا اینکه زرد رنگ می شود

و در نهایت می توانید به راحتی جعبه هایی در سایز های دلخواه ترسیم کنید.

برای کشیدن جعبه باید ماوس خود را در یکی از ویوپورت ها کلیک یا درگ کنید

که در این صورت قاعده را ایجاد کرده اید و پس از آن ماوس خود را به جلو و عقب بکشید تا ارتفاع جعبه را تنظیم کنید.

با برنامه مکس بیشتر آشنا شوید :

تنظیمات اجسام

Make unique:

گاهی اوقات در برنامه تری دی مکس زمانیکه در حال ساخت انیمیشن و نقشه های متفاوت هستیم

نیاز داریم که بتوانیم شیء ها و اجسام مختلف را تغییر دهیم حال ممکن است این تغییر تنها در رنگ آنها باشد، تفاوتی ندارد.

Remoe modifier:

گاهی اوقات نیاز از انیمیشن مدیفایری را که انتخاب کردیم حذف کنیم در این صورت تنها کافیست

گزینه‌ای Remove modifier را انتخاب کرده تا مدیفایر انتخابی حذف شود.

Configure modifier set:

برای ساخت انیمیشن و دیگر نقشه هایی که با برنامه تی دی مکس می توان طراحی کرد نیاز است

که برخی از مدیفایر ها دسته بندی شوند که به کمک این گزینه می توانیم مدیفایر ها را دسته بندی کنیم.

Hierarchy:

این پنل به پنل سلسله مراتب معروف است و بیشترین کاربرد این پنل در تعریف سلسله مراتب در ساخت انیمیشن می باشد.

MOTION:

همانطور که از نام این برنامه مشخص است سبب حرکت های انیمیشنی در برنامه تری دی مکس می شود

گاهی اوقات در ساخت برخی از انیمیشن ها نیاز است که برخی از اجسام تحرک داشته باشند

در این صورت با انتخاب گزینه موشن می توان حرکت های انیمیشنی در پروژه های اتوکد ایجاد کرد.

DIS PLAY:

همیشه برای اینکه بتوان  در انجام پروژه های دانشجویی اتوکد موفق بود بایستی بتوانیم

زمانی که اشیا در حال نمایش دادن هستند به راحتی آنها را کنترل کنیم .

برای این که بی نظمی در ساخت انیمیشن ایجاد نشود با استفاده از این پنل می‌توان نحوه و نوع نمایش اشیا را در صحنه انیمیشن کنترل کرد.

UTILITIES:

در بخش قبلی چند نمونه از ابزارهای گوناگون را با استفاده از پنل های مختلف معرفی کردیم

اما یک پنل دیگر وجود دارد که شامل ابزارهایی است که در پنل های دیگر قادر به جایگزین کردن آن نبوده

و در دسته های جدید تر قرار گرفته است بنابراین هر ابزاری را که در پنل های قبلی پیدا نکردیم می توانیم

به آسانی با استفاده از این پنل ابزار مورد نظر خود را پیدا کنیم.

 View port:

پیش از آنکه توضیحات دیگر را به شما آموزش دهیم ابتدا بهتر است به شما ویوپورت را معرفی کنیم ‏

ویوپورت به بخشی از نرم افزار تری دی مکس گفته می شود که هر جهت انیمیشن را به تنهایی نشان می دهد

و یا به هر جهت انیمیشن یک ویوپورت گفته می شود.

Gride:

شبکه های توری مانند یا به زبان ساده تر شبکه شطرنجی که برای رسم دقیق تر از اشیا استفاده می شود.

قطعاً زمانی که یک صفحه شطرنجی باشد راحت تر می‌توان اشیای   ۲ یا ۳ بعدی را ترسیم کرد.

قابلیت دیگری که این پنل دارد این است که می‌توان به راحتی فاصله های بین خطوط را تنظیم نمود.

View port name:

در واقع همان ویوپورت می باشد که اگر بر روی این گزینه راست کلیک کنیم لیستی از

ابزارهای کنترلی برنامه تری دی مکس نمایش داده می شود که این ابزارهای کنترلی به صورت زیر هستند.

تری دی مکس

تری دی پنل چیست ؟؟؟؟

حرکت دادن اجسام

برای حرکت دادن اجسام بایستی ابتدا گزینه ادیت را زده و سپس گزینه moveرا انتخاب کنید.

البته اگر راست کلیک کنید و یا دکمه Wرا بزنید می توانید این کار را انجام دهید.

حال گزینه moveفعال شده است و می توانید با کلیک کردن بر روی جسم مورد نظر باعث حرکت آن شوید

البته اگر می خواهید جسم مورد نظر در دو جهت حرکت کند پس می بایستی ماوس خود را بر صفحات بین ترنس گیزمو قرار دهید.

برای اینکه بفهمید چه محیط یا مختصاتی از تری دی را گرفته اید باید گزینه F12را بزنید.

سپش راست کلیک کرده و استیتوسمون را تغییر دهید.

حالا یک پنجره برای شما باز می شود که نشان می دهد جسم در چه موقعیتی قرار دارد و می‌ توانید به راحتی آن را تغییر دهید.

دوران دادن اجسام

برای آن که بتوانید یک جسم را در برنامه تری دی مکس به صورت دورانی حرکت دهید

ابتدا باید گزینه Rotate برنامه را فعال کنید.

برای اینکار یا وارد تولبار شده و گزینه مورد نظر را فعال می‌کنید یا این که راست کلیک کرده و rotateرا انتخاب می‌ کنید

یا در غیر این صورت با زدن دکمه E می توانید Rotateرا فعال کنید.

تغییر مقیاس دادن

برای این که مقیاس یک جسم را تغییر دهید باید گزینه scale  را فعال کنید.

علاوه بر روش های گفته شده می توانید با گرفتن دکمه R گزینه scaleرا برای تغییر مقیاس فعال کنید.

برای تغییر مقیاس زمانی که ماوس روی جسم قرار میگیرد سه حالت را ایجاد می‌ کند.

وقتی ماوس به شکل مثلث درآید تمامی زوایا به صورت مساوی بزرگ یا کوچک خواهند شد‌.

زمانی که ماوس به صورت یک مثلث شکسته در آید در آن صورت تغییر زوایا تنها در جهت محور انتخاب شده تغییر خواهند کرد.

در شکل بعدی ماوس به صورت یک مثلث که یک خط در زیر آن است نمایان می شود در این روش حجم ثابت باقی می ماند و تنها تغییر در جهتی رخ می دهد که شما آن را کلیک کرده و کشیده اید در واقع می توان گفت مثل یک کش عمل می کند.

به منظور هرگونه انجام پروژه معماری  با کلوپ معماری در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره رایگان
1
چطوری میتونم کمکتون کنم؟؟
کلوپ معماری
سفارش انجام پروژه