سبک اسکاندیناوی

کف های چوبی ، کمدهای سفید ، دکوراسیون داخلی مینیمالیستی و مبلمان مدرن  از مهمترین ویژگی های زیبایی شناسی سبک اسکاندیناوی است. بلکه طراحی اسکاندیناوی از تأثیرات اسکاندیناوی نشأت گرفته و شامل مشارکت طراحان مستعد اسکاندیناویایی ” معماران مشهور ” سبک اسکاندیناوی مانند : اینگوار کامپراد ،هانس وگنر ، آلوار آلتو ، ایرو آرنیو ، آرن جاکوبسن و…  هستند.

 

طراحی اسکاندیناوی

اسکاندیناوی به سه کشور شمال اروپا – نروژ ، سوئد و دانمارک اشاره دارد (اگرچه گاهی کشورهای اسکاندیناوی را شامل می شود: فنلاند ، ایسلند و گرینلند). اگرچه چندین شباهت تاریخی و فرهنگی بین این ملت ها وجود دارد ، اما بیش از چند تفاوت قابل توجه وجود دارد. نحوه گردهمایی آنها تحت دکوراسیون منزل هم است و هم تاریخچه ، با تغییر فلسفه های اجتماعی اواخر دهه 1800 شروع می شود.

طراحی دکوراسیون اسکاندیناوی
رمانتیسم

جهان در اواخر قرن نوزدهم به سرعت تغییر کرد. انقلاب صنعتی امکان دسترسی روزمره به امکانات روزمره را فراهم کرد ، که به سرعت تجارت و سیاست جهانی را تحت تأثیر قرار داد. مدرنیسم همه جا درحال ظهور بود و از ترس تسخیر ماشین آلات در همه ابعاد زندگی ، التماس پرشوری برای بازگشت به طبیعت مطرح شد.

یکی از این اخطارها از جنبش هنرها و صنایع دستی به رهبری طراح ویلیام موریس است. با استدلال برای “مطالعه دقیق طبیعت” ، موریس سعی کرد مسیر اجتماعی ایجاد شده توسط موج صنعتگرایی را معکوس کند. این جنبش همچنین یکی از آخرین نفسهای جنبش رمانتیک بود ، زیرا جنبش آرت نوو در اروپا تثبیت شد.

طراحی دکوراسیون اسکاندیناوی
آرت نوو ، آرت دکو و جنگ جهانی اول

در اوایل قرن 20 ، سبک مدرن “سبک متفاوت و جدیدی برای قرن های جدید” مورد ستایش و پرستش قرار گرفت. مانند بیشتر جنبش های هنری جدید.

مانند جنبش Arts and Crafts ، Art Nouveau شامل هنرهای تزئینی طراحی داخلی و همچنین هنرهای زیبا و معماری است. با نزدیک شدن اروپا به آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 ، تفسیرهای اجتماعی بخشی از هنر و معماری شد. لحن انقلابی هنر اروپا از طریق جنبش هایی مانند آلمان باوهاوس ، سازه گرایان روسی و دادائیست های سوئیسی نشان دهنده نفی روزافزون مفاهیم سنتی طبقه اجتماعی و اشراف است.

با پایان یافتن جنگ ها در سال 1918 ، این سازه ها و همچنین طرح های الهام گرفته شده از طبیعت آرت نو ، نشانه های ضعف و منفی را نشان می دادند. با وجود ویرانی جنگ ، تنها دو سال کوتاه پایان درگیری را از آغاز دهه های خروشان جدا کرد. تا سال هزار و نهصدو و بیست و پنج “1925” ، طرح ها و ایده های طبیعت گرایانه آرت نوو تا حد خیلی زیادی با طراحی خیره کننده بصری آرت دکو جایگزین شده است.

و اگرچه این امر برای بزرگداشت یک زمان رونق بی سابقه بود ، اما قانون آرت دکو به عنوان یک سبک اصلی در طراحی ثروت نو از ابتدای رکود بزرگ در سال 1929 به تأخیر افتاد ، پس از آن با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1976 کاملاً متوقف شد.

جنگ جهانی دوم و مدرنیسم

اگر جنگ جهانی اول شکاف های موجود در ساختارهای سالخورده اشراف و اشراف اروپا را آشکار کرد ، جنگ جهانی دوم این دامنه ها را به طور گسترده ای باز کرد. بیش از یک امپراطوری ویران شد و قدرتهای اروپایی برای مهار استعمارهای غیرقانونی در آفریقا ، آمریکای جنوبی و آسیا تلاش کردند. نگاه فلسفی اروپا به هنر و جامعه نیز در حال تغییر بود و این تغییر در دکوراسیون خانه مشهود بود.

تا قبل از این ، معمار مشهور ” آرت دکو “، ” چه نو نو ” یا یکی از سبک های قبلی ، زیبایی خانه بسیاری بود که توانایی تهیه آن را داشتند. سطح خودنمایی یا پیچیدگی در طراحی بازتاب مستقیم وضعیت اجتماعی و مالی صاحب خانه است – تقریباً همیشه به معنای بهتر است. با این حال ، این احساسات پس از جنگ جهانی دوم تغییر کرد. مدرنیسم که تا مرزی با معمار مشهور ” Art Nouveau “ آغاز شد ، شروع به شکل گیری جدیدی می کند.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

یک روز جدید برای طراحی اروپا

با توجه به دو جنگ جهانی در همان نیم قرن ، در اواسط قرن 20 باور عمومی بر این بود که مردم کار اشتباهی انجام می دهند. بنابراین ، دنیای طراحی به دنبال پادزهری برای توتالیتاریسم بود ، که با طراحی به سبک آلمان باوهاوس در طراحی نشان داده شد.

ایده های جدید اجتماعی سراسر اروپا را فرا گرفت و در طراحی آنها معیارهای قدیمی درباره زیبایی و موقعیت را برعکس کرد. زیبایی که زمانی به ثروتمندان اختصاص یافته بود و کارایی – مورد نیاز همه – بود و با هم ترکیب شده بود و این محصولات برای همه قابل دسترسی بودند.

در همان زمان ، در سالهای پس از جنگ جهانی دوم ، مردم اسکاندیناوی متحد شدند. این امر به ویژه در زمینه طراحی مشهود بود – از طریق مجموعه ای از کنفرانس ها در دهه 40 در شهرهای اسکاندیناوی ، جنبش طراحی شکل گرفت.

طراحی در اسکاندیناوی

این رویکرد جدید برای طراحی ترکیبی از زیبایی ، سادگی و عملکرد است. مدتی است که عنصر قابلیت تأثیرگذار استمعماری اسکاندیناوی همانطور که در جنبش باهاوس. آب و هوای سخت در اروپای شمالی (به ویژه در زمستان) مدتهاست که اسکاندیناوی ها را تحت تأثیر قرار داده است تا به سودمندی و سادگی بیش از تزئینات پاداش دهند.

استراتژی یک سبـک شیک و خاص اسکـانـدیناویایـی از طراحی دکوراسیون مدرنیست ممکن است از دهه 1940 آغاز شده باشد ، اما فقط در اوایل دهه سـال 1950 بود که به عنوان یک انتخاب چهره ای قابل شناسایی شکل گرفت. سبک مدرن اسکـانـدیناویایـی در میانه های قرن 1950 به شدت تحت تأثیر ظاهر و زیبایی در بین افراد قرار گرفت و طراحی اسکاندیناوی در صحنه جهانی در اوایل دهه سال 50 بود. بیشتر چیدمان مبلمان بهم ریخته و ساده بود ، و به کل فضا یک احساس دنج و معنادار می داد ، در دانمارکی به عنوان hygge توصیف می شود.

دکوراسیون اسکاندیناوی داخلیطراحی اسکاندیناوی

با تایید رتبه Lunning ، که به عنوان جایزه نوبل در طراحی سبک دکوراسیون اسکاندیناوی شناخته شده است ، یکی از اولین اقدامات بزرگ برای به رسمیت شناختن گسترده انجام شد.

این جایزه به نام فردریک Lunning ، وارد کننده نیویورک از طرح های دانمارکی ، نامگذاری شد و اولین بار در سال 1951 و هر سال پس از آن تا سال 1970 اهدا شد. اندکی پس از تاسیس جایزه ، طراحی اسکاندیناوی عنوان سردبیر مجله خانه را به دست آورد مجله. زیبا ، الیزابت گوردون.

گوردون طراحی اسكاندیناوی را به عنوان جایگزینی برای طراحی فاشیسم از دوران نازی توصیف كرد و آن را دموكراتیك ، طبیعی ، حداقل ، صمیمی و متمرکز بر خانه و خانواده و نه ایالت توصیف كرد. در سال 1954 ، گوردون طراحی در اسکاندیناوی را ترتیب داد ، یک نمایشگاه مسافرتی از بهترین طرح هایی که ملل جمعی ارائه می دهند. به مدت سه سال ، این نمایش از شهرهای ایالات متحده و کانادا بازدید کرد.

طراحی داخلی اسکاندیناوی

با پایان یافتن نمایشگاه گوردون ، طراحی اسکاندیناوی سبکی شناخته شده در سطح جهانی بین المللی بود و از ثبات ویژه ای در ایالات متحده برخوردار بود. اگرچه محبوبیت آن بین سالهای 1960 و 1980 کاهش یافته است ، اما تمرکز دوباره بر پایداری در دهه 1990 و اوایل 2000 باعث روح تازه ای در این روند شد.

اتاق ها و فضاهایی که به سبک دکوراسیون اسکاندیناوی طراحی شده اند تمرکز می کنند برای تأکید بر نور ، یک پالت رنگی خنثی ، سنگین ، بافت های طبیعی مانند : چوب و سنگ ، عدم برخورد با پنجره و فرش ، و طرح های ساده و بدون درز که زیبایی زیبایی مینیمالیستی را تأکید می کنند ، دارای دیوارهای سفید هستند.

در یک اتاق یا فضا با طراحی سبک اسکاندیناوی ، می توانید دیوار هـای آجری شیـک و منحصر به فرد به رنگ سفیـد و کف های زیبا چوبی برهنه را که بافت ناصافی ایجاد می کنند ، در عین حال نوری که از پنجره های بزرگ عبور می کند ، به حداکثر برسانید.